دامین آتوریتی Domain Authority یا (DA) چیست؟ چگونه اعتبار دامنیه سایت خود را بالا ببریم؟ چرا دامین آتوریتی معیار خوبی برای رشد سایت است؟ استاد محمد کرمی در آموزش سئو مثناسئو پاسخ میدهد.
دامین آتوریتی Domain Authority یا (DA) امتیلز رتبه بندی موتور جستجو است که توسط Moz ایجاد شده و پیش بینی می کند که وب سایت چگونه در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) رتبه بندی می شود. امتیاز دامنه از 1 تا 100 متغیر است و نمرات بالاتر مربوط به توانایی بیشتر در رتبه بندی است.
دامین آتوریتی (Domain Authority) با ارزیابی چندین فاکتور ، از جمله لینک دامنه های روت و تعداد کل لینک ها، برای بدست آوردن امتیاز DA محاسبه می شود. از این امتیاز می توان هنگام مقایسه وب سایت ها یا ردیابی “قدرت رتبه” یک وب سایت با گذشت زمان استفاده کرد. دامین آتوریتی (Domain Authority) نه معیار مورد استفاده گوگل در تعیین رتبه بندی جستجو است نه تاثیری بر SERP ها دارد.
چگونه می توان Domain Authority را بررسی کرد؟
می توانید Domain Authority را با استفاده از لینک های اکسپلورر (Moz’s Link Explorer )، MozBar (نوار ابزار SEO رایگان Moz) یا در بخش تجزیه و تحلیل SERP از طریق کلید واژه Explorer بررسی کنید . معیارهای Domain Authority در کلیه Moz Pro campaigns و همچنین Moz API درج شده است .
معیارهای Domain Authority در ده ها سیستم عامل سئو و بازاریابی آنلاین در سراسر وب گنجانیده شده است.
Domain Authority خود را رایگان بررسی کنید :
شما با افزون مازبار میتوانید به صورت رایگان Domain Authority سایت خود را بررسی کنید.
Domain Authority چگونه ارزیابی میشود؟
سایت ماز Domain Authority را در مقیاس لگاریتمی 100 نقطه ای می سنجیم. بنابراین ، رشد امتیاز از 20 به 30 از رشد 70 تا 80 بسیار آسان تر است.
Domain Authority خوب چیست؟
به طور کلی ، سایتهایی با تعداد لینکهای خارجی زیاد با کیفیت بالا (مانند ویکی پدیا یا Google.com) در صدر مقیاس Domain Authority قرار دارند ، در حالی که مشاغل کوچک و وب سایتهایی با لینک ورودی کمتر ممکن است DA بسیار پایین تری داشته باشند. وب سایت های تجاری جدید همیشه با امتیاز Domain Authority یک شروع می شوند.
از آنجا که Domain Authority پیش بینی کننده توانایی رتبه بندی سایت است ، داشتن امتیاز بسیار بالا DA نباید تنها هدف شما باشد. به امتیاز DA سایت هایی که مستقیماً در SERP ها با آنها رقابت می کنید نگاه کنید و هدف خود را کسب امتیاز بالاتر از رقبای خود قرار دهید. بهتر است هنگام انجام تحقیقات در نتایج جستجو و تعیین اینکه کدام سایتها دارای پروفایل پیوندی قدرتمندتر / مهم تر از سایرین هستند ، به عنوان یک معیار مقایسه ای (به جای امتیاز مطلق و مشخص) مورد استفاده قرار گیرد . از آنجا که این یک ابزار مقایسه ای است ، لزوماً امتیاز دامنه “خوب” یا “بد” وجود ندارد.
نحوه استفاده صحیح از Domain Authority
دامین آتوریتی در مقابل آتوریتی صفحه
در حالی که دامین آتوریتی قدرت رتبه بندی پیش بینی کننده کل دامنه ها یا زیر دامنه ها را اندازه گیری می کند ، آتوریتی صفحه (Page Authority) آتوریتی خود صفحات را اندازه گیری می کند.
تعریف فنی از Domain Authority
Domain Authority براساس داده های مربوط به فهرست وب Link Explorer ماست و در محاسبات آن از ده ها عامل استفاده می شود. محاسبه دامین آتوریتی دقیق، از یک مدل یادگیری ماشین برای پیدا کردن الگوریتم “بهترین جا” استفاده می کند که نزدیک ارتباط بین داده های لینک های ما با رتبه بندی در هزاران نتیجه جستجوی واقعی که ما از آنها به عنوان استاندارد استفاده می کنیم را در بر می گیرد.
از آنجا که Authority مبتنی بر محاسبات یادگیری ماشینی است ، امتیاز سایت شما اغلب کمتر تغییر می کند ، یا تعداد داده های مختلفی در محاسبه استفاده می شود – برای مثال ، اگر فیس بوک یک میلیارد لینک جدید را بدست آورد ، PA و DA همه نسبت به فیس بوک کاهش می یابد. به همین دلیل ، به خاطر داشته باشید که همیشه باید از Domain Authority به عنوان یک معیار نسبی استفاده کنید تا با پروفایل لینک سایر سایت ها مقایسه کنید، نه اینکه این امتیاز را کارایی تلاش های داخلی SEO خود به حساب آورید.
چگونه می توانم از Domain Authority تأثیر بگیرم؟
تأثیر مستقیم بر دامین آتوریتی دشوار است. مجموعه ای از معیارها و داده های لینک ساخته شده بر امتیاز آتوریتی تاثیر می گذارند. این به عمد انجام شده است؛ این معیار برای تقریب زدن یک سایت معین در نتایج جستجوی Google است. از آنجا که گوگل فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد ، معیاری که سعی در محاسبه آن دارد باید عوامل زیادی را نیز در بر بگیرد.
بهترین راه برای تأثیرگذاری بر متریک Domain Authority بهبود سئو کلی شما است. به طور خاص ، شما باید با بدست آوردن پیوندهای بیشتر از سایر صفحات دارای ارتباط مناسب ، روی پروفایل لینک خود تمرکز کنید .
چرا آتوریتی من تغییر میکند؟
از آنجا که Domain Authority (و همچنین Page Authority ) از معیارها و محاسبات متعدد تشکیل شده است ، بیان دقیق علت دقیق تغییر می تواند یک چالش باشد. اگر امتیاز شما بالا یا پایین رفته است ، بسیاری از عوامل تأثیرگذار هستند از جمله مواردی مانند:
سایت هایی با آتوریتی بالاتر، رشد پیوند قابل توجهی را تجربه کرده اند و روند مقیاس بندی را کاهش داده اند.
شما پیوندهایی را از سایت هایی کسب کردید که به رتبه بندی Google کمک نمی کنند.
ما بیشتر یا کمتر از قبل دامنه های پیوند شما را کرال کرده ایم (و در فهرست خود قرار داده ایم).
دامنه شما در انتهای پایین طیف امتیاز دهی قرار دارد و بنابراین تحت تأثیر نوسان مقیاس قرار می گیرد.
در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تفسیر این (و سایر) نوسانات در امتیازات Authority بخوانید .
درک نوسانات قدرت صفحه و دامنه
نکته اصلی برای درک نوسانات صفحه و دامنه این است که این معیارها در خلاء وجود ندارند – آنها به عوامل مثبت و منفی زیادی بستگی دارند به طوری که حتی اگر یک سایت خاص سئو خود را بهبود بخشد ، ممکن است امتیاز (های) آتوریتی آن همیشه منعکس نشود. مثال خوبی برای کمک به درک دلیل این که چگونه “بهترین” رتبه بندی کار می کند آورده شده است. بیایید به یک مثال نگاه کنیم:
اگر سنگاپور بهترین کیفیت هوا را در سال 2015 داشته باشد و حتی آن را در سال 2016 نیز بهبود بخشد ، آیا تضمین می شود که در شماره 1 باقی بماند؟ اگر دانمارک همچنین کیفیت هوا را بهبود بخشد ، یا اینکه نیوزیلند (که به عنوان مثال در سال 2015 از رده بندی خارج شده بود) به سیستم رتبه بندی بپیوندد؟ شاید کشورها 2 تا 10 همه به طرز چشمگیری بهبود یافته اند و سنگاپور اکنون به شماره 11 سقوط کرده است ، حتی اگر از نظر فنی بهتر شوند ، نه بدتر. از آنجا که عوامل بسیاری در این بازی وجود دارد ، رتبه بندی سنگاپور علیرغم هرگونه اقدام (یا عدم تحرک) از طرف آنها می تواند تغییر کند.
Authority Domain (و Page Authority) با روشی مشابه کار می کنند. از آنجا که آنها در یک سیستم 100 نقطه ای قرار دارند، پس از هر بروزرسانی ، محاسبه مجدد بدان معنی است که امتیاز یک صفحه / سایت خاص حتی اگر این صفحه / سایت کیفیت سایت و کیفیت لینک خود را بهبود ببخشد ، کاهش می یابد. این ماهیت یک سیستم نسبی و مقیاس پذیر است -و این به اندازه کافی مهم است که ما بار دیگر بر آن تأکید کنیم – امتیاز دامین آتوریتی بهتر به عنوان معیارهای مقایسه ای است نه معیارمطلق تلقی میشود.