url چیست؟ چگونه url سایت مان را بهینه کنیم؟ چرا بهینه بودن url بسیار مهم است؟ url چه نقشی در هدایت خرنده های موتور های جست و جو دارد؟ استاد محمد کرمی در آموزش سئو مثناسئو پاسخ میدهد.
URL (منبع یاب یکسان) ، كه بیشتر به عنوان “آدرس وب” شناخته می شود ، موقعیت یك منبع (مانند صفحه وب) را در اینترنت مشخص می كند.URL همچنین نحوه بازیابی آن منبع را که همچنین به عنوان “پروتکل” نیز شناخته می شود ، مانند HTTP ، HTTPS ، FTP و غیره را مشخص می کند.
نمونه کد
یک یو ار ال معمولی به شکل زیر است.
“https://masna.ir”
محدودیت های تحمیل شده
برای ارائه صحیح در همه مرورگرها ، URL ها باید از 2.083 نویسه کوتاه تر باشند.
قالب بهینه لینک
http://www.example.com/categ-keyword/subcateg-keyword/primary-keyword.html
مثال:
https :// masna.ir / seo-learning / url
Domain.com › category › page_url
یک URL مناسب برای پست خود انتخاب کنید فقط دقت کنید که …
URL های نمایش داده شده در نتایج Google دارای محدودیت 40 کاراکتری هستند ، اما اکثر آنها قبل از رسیدن به این محدودیت کوتاه می شوند. مدرسین مثنا توصیه می کنند عناوین خود را زیر 40 کاراکتر نگه دارید.
URL چیست؟
URL متنی قابل خواندن توسط انسان است که برای جایگزین کردن شماره ها (آدرس های IP) که رایانه ها برای برقراری ارتباط با سرورها از آن استفاده می کنند ، طراحی شده است. آنها همچنین ساختار فایل را در وب سایت داده شده مشخص می کنند. یک URL شامل یک پروتکل ، نام دامنه و مسیر است (که شامل ساختار زیر پوشه خاصی است که یک صفحه در آن قرار دارد) و دارای فرمت اساسی زیر است:
protocol://domain-name.top-level-domain/path
پروتکل نشان می دهد که چگونه یک مرورگر باید اطلاعات مربوط به یک منبع را بازیابی کند. استاندارد وب http:// یا https:// “s که در آن s مخفف “safe” به معنی ایمن است، اما ممکن است شامل مواردی مانند mailto:(برای باز کردن پست الکترونیکی پیش فرض شما)، tel:(برای باز کردن شماره تماس) یا ftp:(برای انجام انتقال پرونده ها) باشد.
نام دامنه (یا نام میزبان) نام قابل خواندن محل مشخصی توسط انسان است که یک منبع (در بیشتر موارد ، یک وب سایت) در آن قرار دارد.
به دامنه سطح بالا (TLD) مانند دسته بندی برای وب سایتها درنظر گرفته میشود. اگرچه احتمالاً با .com آشنا هستید ، .edu برای سایتهای آموزشی ، .gov برای سایتهای دولتی و موارد دیگر نیز وجود دارد.
URL ها همچنین حاوی مواردی مانند پوشه های خاص و / یا زیر پوشه هایی هستند که در یک وب سایت خاص قرار دارند ، هر پارامتر (مانند ردیابی کلیک یا ID جلسه) که ممکن است در URL ذخیره شود ، و انکرهایی که به بازدید کنندگان اجازه می دهد تا از یک نقطه خاص در منبع پرش کنند.
چرا URL ها برای SEO اهمیت دارند؟
3 مزیت اصلی برای URL وجود دارد:
-
1. تجربه کاربر را بهبود میبخشد
یک URL خوب هم برای انسان و هم برای موتورهای جستجو علامت قابل فهم از صفحه مقصد را در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال ، URL DPReview در زیر همان چیزی است که ما از آن به عنوان آدرس به “معنایی دقیق” استفاده می کنیم (با دقت مقصد خود را توصیف می کند):
حتی اگر برچسب عنوان این صفحه پنهان باشد ، آدرس اینترنتی قابل خواندن با معنایی دقیق ، ایده واضحی راجع به صفحه مقصد را ارائه می دهد ، و با مشخص کردن اینکه بازدیدکنددگان چه چیزی را تجربه می کنند ، تجربه آنها در مورد اینکه پساز کلیک چه چیزی خواهند دید، بهتر می کنند. (شایان ذکر است: گوگل به طور فزاینده URL را در ناحیه قطعه نتیجه جستجو با نام سایت و مسیر جایگزین کرده است. این در جستجوهای موبایل رایج تر است.)
-
2. رتبه بندی
URL ها یک موتور رتبه بندی جزئی هستند که موتورهای جستجو هنگام تعیین یک صفحه خاص یا ارتباط منبع با پرس و جو جستجو از آن استفاده می کنند. در حالی که آنها به آتوریتی دامنه کلی خود اهمیت می دهند ، استفاده از کلمات کلیدی در یک URL نیز می تواند به عنوان یک عامل رتبه بندی عمل کند .
در حالی که استفاده از URL که شامل کلمات کلیدی است می تواند دید جستجو در سایت شما را بهبود بخشد ، اما خود URL ها معمولاً تأثیر عمده ای در توانایی رتبه بندی یک صفحه ندارند. بنابراین ، در حالی که ارزش فکر کردن در مورد آن وجود دارد ، URL های غیرمترقبه ایجاد نکنید ، مگر اینکه یک کلمه کلیدی را در آنها وارد کنید.
-
3. پیوندها
به طور خلاصه ، URL های نوشته شده به خوبی می توانند به عنوان انکر تکست خود در هنگام کپی و الحاق به عنوان پیوندها در فروم ها ، بلاگ ها ، شبکه های رسانه های اجتماعی یا سایر مکان های آنلاین خدمت کنند.
مزیت در اینجا دو تاست:
- برخی از وب سایت ها (مانند Facebook ، به عنوان مثال) ، ممکن است پیوندهای مشترک را کاملاً بدون قالب بسازند.URL های غیرمترقبه ، از نظر معنایی نادرست می توانند ناخوشایند به نظر برسند ، و به جای گرفتن کلیک ، در واقع آنها را پس ببزنند. URL های قابل خواندن توسط انسان ، به کاربران ایده بهتر می دهند که هنگام کلیک روی پیوند ، چه می توانند بدست آورند.
در مثال DPReview فوق ، موتورهای جستجو ممکن است URL http://www.dpreview.com/review … را ببینند و صفحه را با اصطلاحات موجود در URL (dpreview ، بررسی ، canon ، EOS و 6d) مرتبط کنند. استفاده از کلمات کلیدی در URL شما ممکن است احتمال رتبه سایت شما را برای شرایطی که انتخاب کرده اید نیز افزایش دهد.
اگر شما علاقه مند به اجرای یک تحلیل انکر تکست سطح لنگر بالا برای سایت خود هستید ، از ابزار تحقیق پیوند ما ، Link Explorer استفاده کنید .
بهترین روش SEO برای URL ها
- آدرس های اینترنتی را ساده ، مرتبط ، قانع کننده و دقیق انتخاب کنید که ممکن است برای درک کاربران و موتورهای جستجو مهم باشد (یک پیش نیاز برای رتبه بندی خوب). اگرچه URL ها می توانند شامل شناسه و کد باشند ، اما بهترین روش استفاده از کلماتی است که افراد می توانند درک کنند.
- URL ها باید قطعی اما مختصر باشند. با مشاهده URL ، کاربر (و موتور جستجو!) باید ایده خوبی از آنچه انتظار می رود در صفحه باشد، داشته باشد.
- در صورت لزوم برای خوانایی ، از جداول برای جدا کردن کلمات استفاده کنید.در URL ها برای جدا کردن کلمات نباید از زیرنویس ها ، فاصله یا دیگر کاراکترها استفاده شود.
- از حروف کوچک استفاده کنید. در بعضی موارد ، حروف بزرگ می توانند باعث ایجاد مشکل در صفحات تکراری شوند. به عنوان مثال ، moz.com/Blog و moz.com/blog ممکن است به عنوان دو URL مجزا دیده شوند که ممکن است با محتوای تکراری مشکلاتی ایجاد کنند.
- در صورت امکان از استفاده از پارامترهای URL خودداری کنید ، زیرا می توانند با ردیابی و کپی کردن مطالب مشکلاتی ایجاد کنند. در صورت نیاز به استفاده از پارامترها (کدهای UTM ، به عنوان مثال)، از آنها کم تر استفاده کنید.
منبع : moz-urls