تگ کنونیکال canonical tag چیست؟ چرا استفاده از برچسب های کانونی اهمیت دارد؟ چگونه از برچسب کنونیکال برای بهبود سئو سایت استفاده کنیم؟ rel=canonical چگونه کار میکند؟ استاد دکتر محمد کرمی در آموزش سئو رایگان مثنا سئو پاسخ میدهد.
تگ کنونیکال (Canonical Tag) چیست؟
تگ کنونیکال (با نام مستعار “rel canonical”) روشی برای گفتن موتورهای جستجو است که یک URL خاص نمایانگر نسخه اصلی یک صفحه است. استفاده از برچسب معمولی از بروز مشکلات ناشی از محتوای یکسان یا “کپی” در URL های متعدد جلوگیری می کند. از نظر عملی ، برچسب متعارف به موتورهای جستجو می گوید کدام نسخه از URL را که می خواهید در نتایج جستجو ظاهر شود.
نمونه کد برچسب کنونیکال
نمونه کد تگ کنونیکال canonical tag
چرا کنونیکال یا کانونی سازی مهم است؟
محتوای تکراری یا Duplicate Content موضوعی پیچیده است ، اما هنگامی که موتورهای جستجو بسیاری از آدرسهای اینترنتی را با محتوای یکسان (یا بسیار مشابه) کرال می کنند، می تواند تعدادی از مشکلات SEO رابرای وبسایت شما ایجاد کنند.
در مرحله اول ، اگر خزندگان موتور جستجو از محتوای تکراری، زیاد استفاده کنند ، ممکن است برخی از محتوا های منحصر به فرد شما را از دست دهند.
دوم ، کثرت مطالب حول یک موضوع در مقیاس بزرگ ممکن است توانایی رتبه بندی شما در موتور های جستجو مانند گوگل را کم کند. سرانجام ، حتی اگر محتوای شما رتبه ای نداشته باشد ، موتورهای جستجو ممکن است URL اشتباه را به عنوان “اصلی” انتخاب کنند. استفاده از canonicalization به شما کمک می کند تا محتوای تکراری خود را کنترل کنید.
مشکل URL ها تگ کنونیکال
با مطالعه بخش “چرا کنونیکال یا کانونی سازی مهم است؟” ممکن است شما در حال فکر کردن به موضوع باشید که “چرا کسی صفحه ای را کپی می کند؟” و یا به اشتباه فرض کنید که کانونی زدایی چیزی نیست که باید درباره آن نگران باشید. مشکل این است که ما ، به عنوان انسان ، تمایل داریم از صفحه به عنوان یک مفهوم ، مانند صفحه اصلی خود استفاده کنیم. اگرچه برای موتورهای جستجو ، هر URL منحصر به فرد یک صفحه جداگانه است.
به عنوان مثال ، خزندگان جستجو می توانند به تمام روش های زیر به صفحه اصلی شما برسند:
- http://www.masna.ir
- https://www.masna.ir
- http://masna.ir
- http://masna.ir/index.php
- http: //masna.ir/index.php?r…
برای یک انسان ، همه این URL ها یک صفحه واحد را نشان می دهند. هرچند برای یک خزنده جستجو ، هر یک از این URL ها یک “صفحه” منحصر به فرد اند. حتی در این مثال محدود ، می بینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی در بازی سئو وجود دارند. اما در واقعیت ، این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن روبرو شوید.
سیستم های مدرن مدیریت محتوا یا (content management systems – CMS) و وب سایت های پویا و کد محور ، مشکل را حتی بیشتر می کنند. بسیاری از سایت ها به طور خودکار تگ های کنونیکال را اضافه می کنند ، چندین مسیر (و URL) را به همان محتوا اضافه می کنند ، و پارامترهای URL را برای جستجوها ، انواع ، گزینه های ارزی و غیره اضافه می کنند. از این رو ممکن است شما هزاران نشانی اینترنتی تکراری را در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آن نشوید.
برچسب های کانونی بهترین شیوه حل مشکل
مسائل مربوط به محتوای تکراری می تواند بسیار مشکل باشد ، اما در اینجا چند نکته مهم در استفاده از تگ کنونیکال وجود دارد:
1. تگ کنونیکال می توانند خود مرجع باشند
اشکالی ندارد اگر یک تگ کنونیکال به URL فعلی خود اشاره کند. به عبارت دیگر ، اگر URL های X ، Y و Z نسخه های تکراری هستند و X نسخه معمولی است ، باید این تگ ها را به X بر روی URL X ارجاع دهید. این ممکن است به نظر واضح باشد ، اما این یک نقطه مشترک سردرگمی در بین اکثر کسانی است که در زمینه سئو فعالیت میکنند.
2. حتما صفحه اصلی خود را به طرز جدی canonicalize کنید
با توجه به این که نسخه های تکراری صفحه اصلی بسیار متداول هستند و ممکن است افراد به روش های مختلفی به صفحه اصلی شما پیوند داشته باشند (که شما نمی توانید آن را کنترل کنید) ، این راه حل معمولاً برای جلوگیری از بروز مشکلات پیش بینی نشده ، ایده خوبی بنظر میرسد.
صفحه اصلی masna.ir دارای یک برچسب کانونی مرجع است.
3. تگ های کنونیکال پویای خود را بررسی کنید
گاهی اوقات یک کد بد باعث می شود که در یک سایت برای هر نسخه از URL برچسب های کانونی مختلفی را ایجاد شود. اطمینان حاصل کنید که URL های خود را ، به ویژه در سایت های تجارت الکترونیکی و سایتهای دارای سیستم مدیریت محتوا ، بررسی و بازبینی میکنید.
4- از سیگنالهای مختلط خودداری کنید
در صورت ارسال سیگنالهای مختلط ، موتورهای جستجو ممکن است از یک تگ کنونیکال اجتناب کنند یا آن را به اشتباه تفسیر کنند. به عبارت دیگر ، صفحه A->> B را كانالیزه نكنید و بعد از آن صفحه B -–> صفحه A. به همین ترتیب ، صفحه A-–>> B و سپس ریدایرکت 301 صفحه B–> به صفحه A را كانونیالیزه نکنید. همچنین به شدت توصیه میکنیم از این کار اجتناب کنید ، به طور کلی زنجیر کردن برچسبهای متعارف (A-–> B ، B-> C ، C–-> D) ایده ی خوبی نیست. شما سیگنال های واضح ارسال میکنید ، یا موتورهای جستجو را وادار به یک انتخاب بد می کنید.
5- مراقب باشید در مورد نسخه های کپی شده نزدیک دقت کنید
وقتی اکثر مردم به کانونی سازی فکر می کنند ، درواقع به تکثیر های دقیق فکر می کنند. می توان از تگ canonical در نسخه های نزدیک (نسخه هایی با محتوای بسیار مشابه) استفاده کرد ، اما با احتیاط ادامه دهید. بحث در مورد این موضوع وجود دارد ، اما به طور کلی استفاده از برچسب های کانونی برای صفحات بسیار مشابه مانند صفحه محصول که فقط با قیمت، محل یا برخی از خصوصیات محصول دیگر اندکی متفاوت است ، اشکالی ندارد. به خاطر داشته باشید که نسخه های غیر کانونی آن صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشد و اگر صفحات بیش از حد متفاوت باشند ، موتورهای جستجو ممکن است برچسب را نادیده بگیرند.
6. کانون سازی نسخه های متقابل حوزه
اگر دو سایت را کنترل کنید ، می توانید از تگ کنونیکال در دامنه ها استفاده کنید. بیایید بگوییم شما یک شرکت انتشاراتی هستید که اغلب همان مقاله را در بین نیمی از سایت ها منتشر می کنید. استفاده از برچسب کانونی قدرت رتبه بندی شما را فقط در یک سایت متمرکز می کند. به خاطر داشته باشید كه كانالیزایی مانع از رتبه بندی سایتهای غیرمجاز یا سطح پایین می شود ، بنابراین مطمئن شوید كه این كار با حوزه تجاری شما مطابقت دارد.
برچسب های کانونی در مقابل تغییر مسیر 301
یک سؤال رایج سئو این است که آیا برچسبهای کانونی برابری لینک (PageRank ، Authority و غیره) مانند تغییر مسیر 301 را منتقل می کنند یا خیر. در بیشتر موارد ، به نظر می رسد که این طور است، اما این می تواند یک سوال خطرناک باشد. به خاطر داشته باشید که این دو راه حل دو نتیجه بسیار متفاوت برای خزنده های جستجو و بازدید کنندگان سایت ایجاد می کنند.
اگر صفحه A -> صفحه B را تغییر مسیر دهید ، بازدید کنندگان انسان به طور خودکار به صفحه B منتقل می شوند و هرگز صفحه A. را نمی بینید. اگر صفحه A -> صفحه B را تقویت کند ، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B سایت شما صفحه اصلی است، اما مردم قادر به بازدید از هر دو آدرس اینترنتی خواهند بود. اطمینان حاصل کنید که راه حل شما با نتیجه مطلوب مطابقت دارد.
چگونه برچسب های کانونی را برای SEO بررسی کنیم
هنگام ممیزی تگ های canonical خود ، مواردی وجود دارد که ارزش عملکرد مطلوب SEO را بررسی می کنید. در اینجا یک چک لیست تهیه شده است که شما را درباره چگونگی اثر تگ های کنونیکال بر سئو راهنمایی میکند:
- آیا صفحه دارای تگ canonical است؟
- آیا تگ کانونی به صفحه مناسبی ارجاع میدهد؟
- آیا صفحات قابل ویرایش و فهرست بندی هسند؟
یک اشتباه رایج این است که canonical را به URL ای اضافه کنیم که توسط robots.txt مسدود شده باشد ، یا روی “noindex” تنظیم شده باشد. این می تواند سیگنال های مختلط و گیج کننده ای را به موتورهای جستجو ارسال کند. چند روش معمول برای بازرسی و ممیزی برچسب های کنونیکال شما در زیر آمده است.
1. منبع نمایش
در اکثر مرورگرها ، می توانید با کلیک راست برای مشاهده منبع یا view source، یا به سادگی آن را در نوار آدرس تایپ کنید ، مانند این: view-source:https://masna.ir/seo-learning/ . سپس در کد سورس صفحه، تگ canonical را در بخش <head> جستجو کنید. در صورت وجود ، باید اینگونه باشد:
2. از MozBar استفاده کنید
MozBar یک نوار ابزار جستجوگرها رایگان است که به راحتی به شما برچسب کنونیکالی که در هر صفحه داده شده را نشان می دهد. پس از نصب ، به سادگی بر روی برگه Page Analysis ، سپس بر روی “General Attributes” کلیک کنید تا هر گونه اطلاعات کانونی را مشاهده کنید
3. ممیزی بصورت عمده با راه حل های نرم افزاری
اکثر نرم افزارهای بررسی سئو سایت به شما امکان می دهند برچسب های کنونیکال را به صورت عمده بررسی کنید. به عنوان مثال Moz Pro برای یافتن برچسبهای کنونیکال موجود ، سایت شما را چک می کند و می تواند به طور همزمان این کار را برای 100 هزار صفحه را انجام دهد.