آموزش تولید محتوا مهمترین مسئله ای است که ضرورت آن حتی قبل از آموزش سئو نیز به خوبی حس میشود. یکی از آرزو های هر صاحب کسب و کار آنلاین این است که محتوا غنی برای جذب مخاطب خود داشته باشد. اما تولید محتوا یک شبه حاصل نمیشود. یکی از مواردی که در دوره آموزش سئو مثناسئو توسط استاد کرمی به آن پرداخته میشود نحوه تولید محتوا حرفه ای برای هر نوع کسب و کار است. در این مقاله به اسرار تولید محتوا حرفه ای برای هر کسب و کاری پرداخته ایم. برای تولید محتوا اتوماتیک با هوش مصنوعی کلیک کنید.
مقدمه تولید محتوا
اجازه دهید پیش از آموزش تولید محتوا کمی عمیق تر به محتوا نگاه کنیم!!؟
پیش از آنکه سیستم مان را روشن کنیم و قصد تولید محتوایی ارزشمند کنیم ، لازم است به یک درک صحیح از مفاهیم کلی برسیم و بر سر آن یا هم توافق کنیم. پس عینک تان را به چشم بزنید و چشمهای خود را باریک کنید! زیرا قرار است همچون ذره بین بسوزانیم پرده کشیده شده روی حقیقت را بسوزانیم و ببینیم که یک محتوای خوب از چه قسمت هایی تشکیل شده و چگونه یک خواننده آن را مصرف می کند.
خواهشاً این بخش سرسری نگیرید. و خواهش میکنیم که با خودتان نگویید که بخش مقدمه اصلا مهم نیست و این بررسی ها وقت تلف کردن است و فقط قسمت عملی کار هست که مهم و تعیین کننده است. لطفا برای خواندن مطالب این بخش وقت بگذارید تا به صورت کامل آن را بخوانید و مطالب آن را عمیقا درک کنید. این سرمایه گذاری در زمان کمک می کند تا بفهمید محتوا چگونه کار می کند. باور داشته باشید که این فهم درست، جواب تمام سوالات شما در زمان تولید محتوا خواهد داد.
برای تهیه محتوا چه مواد اولیه ای نیاز دارید؟
در گام اول اجازه دهید نگاهی بندازیم تا ببینیم که محتوای شما از چه قسمت های درست شده است. در واقع قرار است با هم نگاهی به آناتومی یا ساختار محتوا داشته باشیم. معمولاً یک مقاله حرفه ای دارای سه بخش مقدمه، بدنۀ مقاله و نتیجه گیری است. اما این فقط یک کلی نگری در مورد محتوا مقاله است و به طور قطع کمکی به ما نخواهد کرد. بنابراین ضروری لازم است تا کمی عمیق تر شویم و از خود درمورد بخش های یک محتوای عالی، سئوال کنیم.
محتوا دقیقاً مثل وعده غذایی است. یک غذا با همه تشکیلات که شما برای مخاطب خود ترتیب میدهید. یک غذا که هر چه با عشق بیشتری آماده شود، خشمزه و اثرگذارتر است. شما باید مواد اولیه این غذا را با وسواس انتخاب کنید، باید مطمئن شو ید گوشت آن به خوبی پخته است و مخلفات را با سلیقه، داخل سینی خود میچینید.
مواد تشکیل دهنده یک محتوا خوشمزه
حالا بگذارید ببینیم که این وعده محتوایی فوق العاده شما باید چه محتویاتی داشته باشد: به عنوان مثال قرمه سبزی(من عاشق قرمه سبزی هستم)
برنج: چه حرفی برای گفتن دارید؟
وعده غذایی شما بدون یک برنج ایرانی خوشمزه که غذا نمیشود.
برنج اصلی ترین بخش یک محتوا است؛ یعنی حرفی که میخواهید به مخاطب تان بزنید و پیامی که قصد دارید به او انتقال دهید. مهم نیست که در محتواغذایی تان چقدر از دسر و نوشیدنی استفاده کرده باشید، تا وقتی که از یک برنج خوشمزه (درصد درصد ایرانی ) استفاده نکنید، همچنان غذای شما بی کیفیت است و خواننده هایتان را از دست خواهید داد.
یقین داریم تا کنون، مقالات بسیار زیادی را مطالعه کرده اید که هیچ چیزی برای گفتن نداشتند. این مقاله ها در سایت های فارسی زبان کم نیستند. مقالاتی که تنها چند مورد سطحی را برای شما شرح میدهند و وقتی آنها را کامل میخوانید،
تازه میفهمید که چه کلاهی سرتان رفته است. هم وقت تان را از دست داده اید و هم هیچ نکتۀ جدیدی یاد نگرفته اید. ما این گونه مطالب را به عنوان محتواهای بی کیفیت میشناسیم.
خورشت: محتوای خود را آبدار کنید
چرا در کنار برنج از خورشت استفاده میکنیم؟ زیرا آبدار است و خوردن برنج که مفید ولی بسیار خشک است را راحتتر می کند. در واقع، بدون وجود خورشت، برنج بیش از حد خشک به نظر میرسد (البته اگر کسی واقعا گشنه باشد دیگر به دیگر مواد توجه نمی کند). یک محتوای خشک و رسمی، بدون آب یا (ترجیحاً) نوشابه از گلوی خواننده پایین نخواهد رفت. از این رو برای این که محتوا تان را آبدار کنید لازم است تا در محتوای خود از خورشت استفاده کنید: این یعنی ساده بنویسید، نرم حرکت کنید، لحنی صمیمی داشته باشید، شوخی کنید و در کل، با خواننده خود راحت باشید.
به این ترتیب وعده محتوایی شما آبدار شده و میتوانید مطمئن شوید که مخاطب از خوردن -خواندن – آن لذت خواهد برد.
چیپس: یک مقالۀ ترد و خوشمزه بنویسید
قطعاً میتوان فقط با برنج و خورشت یک وعده غذایی مفید درست کرد. اما این سفره هنوز یک چیز ترد به نام چیپس کم دارد. چیپس موجب راحت تر شدن خوردن و هضم محتوا می شود. میپرسید یعنی چی؟ منظورمان از چیپس پروراندن محتوا است. داستانسرایی، مثال آوردن ، استفاده از تحقیقات و آمار علمی و بسیاری از دیگر موارد همگی نقش چیپس را برای یک وعده محتوایی ایفا می کنند. این به معنی همه چیزهایی است که درک مخاطب را راحتتر (و لذتبخشتر) خواهند کرد.
مثال آوردن، یکی از راه های آموزش نیست، بلکه تنها راه آموزش است
آلبرت انیشتین
البته باید حواستان باشد که با چیپس مخاطب تان را سیر نکنید. در غیر این صورت، طعم برنج خراب شده و پیام شما به او منتقل نمیشود.
کره: محتوای خود را چسبناک و لذیذ کنید
یک اصل مهم در جهان غذاهای ایرانی وجود دارد که میگوید: یک پرس غذای کره ای فوق العاده، خیلی جذابتر از یک پرس غذای بینظیر است. استفاده از کره در برنج نه تنها آن را چرب و چیلی تر کرده، بلکه در انتقال پیام “تو میخواهی من را بخوری” برنج هم موثر تر است. زیرا کره ظاهر بسیار جذابی به برنج شما میدهد. تصاویر و محتوای چند رسانه ای نقش کره را در وعده محتوایی شما ایفا می کنند. یعنی مثل کره دانه دانه های برنج را به هم میچسباند. کافی است برای فهمیدن اهمیت کره، به رفتار خود فکر کنید. آیا وقتی یک محتوا شامل تصاویر و ویدئوهای خوب است، ناخودآگاه ارزش و اعتبار بیشتری برای آن قائل نمیشوید؟
ته دیگ: محتوای شما باید قابل خوردن باشد
بدون وجود یک ته دیگ روغنی دوست داشتنی که خبری از برنج نیست. این نان است که محتویات وعده غذایی شما را کنار هم نگه می دارد . این نان است که ابتدا و انتهای آن را مشخص می کند و به گرسنه این محتوا اجازه میدهد آن را شروع کند.
ته دیگ های استفاده شده در یک وعده محتوا، بخش های مقدمه و نتیجه گیری آن را شامل میشوند. در مقدمه مقاله شما مخاطب باید درگیر موضوع شود و او را به آرامی و نرمی درون مقاله غرق کند. دقیقاً همینجاست که باید پاسخ سوال مهم مخاطب داده شود:
چرا من باید این مقاله را بخوانم؟
برای نتیجه گیری مقاله نیز باید یک جمع بندی از محتوای ارائه شده بنویسید و به مخاطب خود بگویید در مراحل بعدی به دنبال چه باشد و چطور مقاله را مطالعه کند. در غیر این صورت، او بعد از صرف وعده غذایی، از دکان (سایت) شما بیرون می رود بدون آنکه پول غذا را حساب کند.
پیاز: به همه چیز آب و تاب بدهید
به طور قطع ما پیاز لذیذ را فراموش نمیکنیم. ولی آن را به عنوان یک ضرورت برای وعده محتوایی نمیشناسیم.
پیاز دقیقا مانند کاهو ترد است. اما این دلیل اصلی پیاز در سر سفره نیست. وقتی بحث بر سر پیاز باشد، طعم خام و تند آن است که تجربۀ یک پلو و خورشت را هزار برابر لذت بخش تر می کند.
در محتوا نیز، وجود پیاز به همین دلیل است: آب و تاب دادن مقاله شما. اینکه مسائل را بزرگ جلوه دهید و در آنها اغراق کنید. یا اینکه از کلمات قلمبه و سلمبه استفاده کنید. و یا احساسات مخاطب را به بازی بگیرید.
مثلاً همین مقاله را در نظر بگیرید. این مقاله وقت زیادی برای آماده شدن برده است تا مطمئن شویم که مقاله حاضر بهترین مقاله آموزش تولید محتوا در سراسر وب است. پس دلیلی برای تواضع وجود ندارد. در واقع باید بگوییم که ما چه شاهکاری خلق کردیم. شاهکاری که از برنج تا پیاز تولید محتوا را به شما یاد خواهد داد. یقینا، این تاثیر بهتری روی شما دارد و شما را برای مطالعه ادامه مقاله راغب تر می کند.
بله! کمی پیاز همیشه مقالۀ شما را جذاب تر میکنید. البته کمی پیاز، کسی خوردن پیاز خالی آن هم به مقدار زیاد لذت نمیبرد. بنابراین باید در استفاده از آن دقت کنید. پیاز زیادی فقط مخاطب را از شما دلسرد می کند. هیچکس از بوی دهان، بعد از خوردن پیاز هم خوشش نمی آید.
عشق: خوشمزه ترین چاشنی جهان را به وعده محتوا خود اضافه کنید
در ابتدای این مقاله خیلی کلی پیرامون عشق در محتوا صحبت کردیم. اما از آنجا که عشق چاشنی بسیار مهمی در هر وعده محتوا (و هر چیز دیگری در جهان) است، اجازه دهید کمی بیشتر پیرامون بحث کنیم.
به طور قطع زمانی یک محتوای ارزشمند تولید میشود که نویسنده عشق بورزد. حتما با خودتان میپرسید به چه کسی یا چه چیزی؟ پاسخ ساده است، به همه چیز و همه کس. شما باید به نوشتن عشق بورزید، به موضوع خود عشق بورزید و به خواننده مقاله خود نیز عشق بورزید.
این عشق است که باعث می شود خستگی ناپذیر شوید. عشق باعث میشود زمان زیادی صرف کنید تا از عالی بودن مسیر و شکل تولید محتوا مطمئن شوید و محتوایی تولید کنید که واقعا مفید است.
عاشق تولید محتوا باشید
تمنا میکنیم که عاشق تولید محتوا باشید. همواره این نیت را در نظر داشته باشید که تولید محتوا بهترین راهی است برای افزایش دانش و آگاهی شما و مخاطب تان است. با عشق به نوشتن در عین حال، به رشد کسب و کار خود کمک کنید. یک روش عالی بازاریابی که به سود همه است را پیاده میکنید.
بدیهیست آماده سازی یک وعده غذایی، از نان شروع نمیشود. اگر کمی دقیق شوید میبینید ما هم نان را اول از همه نیاورده ایم. چرا؟ چون قرار نیست تولید محتوا را لزوما از نان (یعنی مقدمۀ مقاله) آغاز کنید. درست همانند تهیه پلو خورشت، آماده کردن محتویات و مهمتر از همه، خود برنج آغاز می شود.
منطقی ترین مسیر، این است که سریع از مقدمه بگذرید و در ابتدا، تمرکز خود را بر روی محتویات برنج (بدنۀ اصلی مقاله) خود بگذارید. این کار بسیار راحت تر از آن است که بخواهید از مقدمه شروع کنید، بدون آنکه دقیقا بدانید محتوای داخلی شما چیست و در نهایت چه شکلی خواهد بود. (برای آنکه خیال تان راحت شود، مقدمه این مقاله نیز جزو آخرین بخش های آن بوده که نهایی شده است و در نسخه های آپدیت این مقاله نیز بروز خواهد شد.)
البته یقینا گاهی هم پیش میآید که مقدمه را همان اول بنویسید و خیلی هم خوب آن را بنویسید. ما هم مشکلی با این موضوع نداریم. اما اینکه فکر کنیم عنوان، مقدمه و بخش نتیجه گیری مقاله لزوما باید همان ابتدا نوشته شوند، چندان فکر درستی نیست.
مخاطب چگونه محتوا را مصرف میکند؟
اگر قصد دارید به یک نابغه تولید محتوا تبدیل شوید، باید درک عمیقی از شیوه مصرف محتوا توسط مخاطب نیز داشته باشید. برای این منظور باید یک قدرت اهریمنی را در خود رشد دهید. این قدرت که بتوانید وارد جلد خواننده شوید و از دید او به دنیا نگاه کنید.
برای شروع، باید یک اصل اساسی درباره مخاطبان خود را درک کنید: هیچکس به محتوای شما اهمیت نمیدهد. مگر اینکه… خواندن آن برایش سودمند باشد.
در واقع ، این کار یک مبادله ارزش است. به این معنی که شما با ارائه یک محتوای ارزشمند، وقت مخاطب خود را می خرید.
مهم ترین ویژگی یک مقاله خوب دقیقاً همین ارزشمندی است. ارزشی که میتواند دو شکل مختلف داشته باشد: گاهی یک محتوا آموزنده است و گاهی هم سرگرم کننده. و صد البته، بهترین حالت زمانی است که خواندن ی ک محتوا هم آموزنده و هم لذتبخش باشد.
این دقیقا حالت همان محتوایی است که ما بعد از خواندن این مقاله، از شما انتظار داریم. مقاله ای که هم واقعاً مفید باشد و هم مخاطب را تا انتها با خود همراه کند.
همیشه یک سوال را از خود بپرسید که چرا باید مقاله بینظیر شما را بخوانند؟
همچون یک روح، خواننده را دنبال کنید
اکنون با در نظر گرفتنِ ارزشمندی به عنوان اصلیترین معیار خودمان، بگذارید از اولین قدم
خواننده را دنبال کنیم:
.۱ کلیک کردن یا نه؟ مساله این است!
اولین انتخاب کاربر زمانی است که عنوانِ مقالۀ شما را میبیند. آیا او بر روی این عنوان
کلیک خواهد کرد یا نه؟ (مساله این است!)
او به سرعت نگاهی به عنوان مقاله میاندازد و موضوع را در ذهن خود سبک و سنگین
میکند. آیا خواندن این مقاله برای او مفید است؟ آیا پاسخ سوالهایش را میدهد؟ آیا
این مقاله برایش جذاب خواهد بود؟
همۀ این سوالها با نگاه کردن به عنوان
مقاله، در ذهن کاربر پاسخ داده میشوند.
با این حساب شما باید مطمئن شوید که
عنوان مقاله شما واقعاً بینظیر است.
عنوانی که همچون یک قلاب ماهیگیری
مخاطب را شکار کند و وسوسۀ کلیک را به
جان او بیاندازد. عنوانی که وعدۀ جذابی
به مخاطب میدهد (الب ته خواهشاً در
مقالۀ خود به این وعده عمل کنید).
یک نکتۀ مهم که در انتخاب عنوان باید در نظر گرفت، نوع رسانه و مخاطبان آن هستند.
رفتار کسی که همیشه به سایت شما سر میزند، با رفتار کسی که از گوگل یا شبکههای
اجتماعی، مقالۀ شما را پیدا میکند، تفاوت دارد. در واقع، مساله مهم انتخاب عنوانهایی
است که با ویژگیهایِ مخاطبِ مد نظر شما، هماهنگی داشته باشند. در بخش بعدی
بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد