دامنه چیست؟ چرا دامنه سطح بالا (TLD) وجود دارد؟ نام دامنه چیست؟ معرفی اجزا دامنه و بهترین روشهای سئو دامنه ها از مواردی است که در این مقاله آموزش سئو توسط دکتر محمد کرمی بررسی می شوند.
دامنه چیست؟
نام دامنه ها آدرس های اینترنتی منحصر به فرد و قابل خواندن توسط انسان در وب سایت ها است. آنها از سه بخش تشکیل شده اند: یک دامنه سطح بالا (که گاهی به آن پسوند یا پسوند دامنه گفته می شود) ، نام دامنه (یا آدرس IP) و یک زیر دامنه اختیاری.
ترکیبی از نام دامنه و دامنه سطح بالا به عنوان “دامنه اصلی” شناخته می شود. “http: //” بخشی از URL صفحه است اما نام دامنه آن نیست و به عنوان “پروتکل” شناخته می شود.
بیایید هر یک از این عناصر را با دقت بیشتری بررسی کنیم:
دامنه سطح بالا
دامنه سطح بالا (TLD) اصطلاح رسمی برای پسوند است که در انتهای نام دامنه ظاهر می شود. برخی از نمونه های دامنه های سطح بالا عبارتند از:
- .com
- .net
- .org
- .edu
در حالی که احتمالاً همه ما با TLD های بالا آشنا هستیم ، در واقع بیش از 1000 TLD ممکن وجود دارد که وب مسترها می توانند انتخاب کنند. این موارد شامل مواردی از قبیل .book ،. Clothing ، .dog ، و .lifeinsurance (برای نامگذاری چند مورد) و همچنین TLD های مرتبط با کشورهای خاص یا سرزمین هایی مانند .uk (انگلستان) یا .dk (دانمارک) است. این TLD های خاص کشور (و گاهی اوقات منطقه ای) به عنوان دامنه های سطح بالا کد کشور یا ccTLD شناخته می شوند.
نام دامنه چیست
نام دامنه، سطح دوم سلسله مراتب دامنه (پس از دامنه سطح بالا) است. نام دامنه در یک TLD خاص (به نام دامنه اصلی، که در زیر مورد بحث قرار می گیرد) از ثبت کنندگان خریداری می شوند و مکان خاص و منحصر به فرد یک وب سایت را نشان می دهند. در مثالهای زیر ، نام دامنه به صورت بولد آورده شده است:
- example.o… موتورها از کلمات کلیدی در نام دامنه به عنوان یک عامل رتبه بندی استفاده می کنند (که وجود دامنه هایی مانند “Where-to-buy-the-best-donuts-in-Seattle.com” را توضیح می دهد) ، اما هنگام فکر کردن در مورد بهینه سازی دامنه اصلی خود برای موتورهای جستجو اختیاط کنید: یکی از کارکردهای خاص الگوریتم گوگل ، مبارزه با این دامنه های منطبق با کلمات کلیدی است.
اگر می خواهید در مورد نام دامنه تصمیم بگیرید ، چگونگی مقاله انتخاب نام دامنه ما را بررسی کنید.
دامنه اصلی چیست
در حالی که اصطلاح “root domain” در ابتدا در بستر DNS (سرورهای نام دامنه) ایجاد شده است ، به طور معمول به ترکیبی از نام دامنه منحصر به فرد و دامنه سطح بالا (پسوند) برای شکل دادن آدرس کامل وب سایت اشاره دارد.” دامنه روت وب سایت شما بالاترین صفحه در سلسله مراتب سایت شما (احتمالاً صفحه اصلی شما) است. صفحات یا زیر دامنه های جداگانه می توانند در خارج از حوزه اصلی ایجاد شوند ، اما هر URL صفحه باید از نظر فنی همان دامنه اصلی را در اختیار داشته باشد تا جزئی از وب سایت شما باشد.
نمونه هایی از دامنه های ریشه عبارتند از:
-
- moz.com
- Ilovedogs.net
- PawneeIN.gov
تمام صفحات در یک وب سایت واحد دارای یک دامنه اصلی هستند (در زیر مورد بحث قرار می گیرند) و هیچ دو وب سایت مختلفی نمی توانند دامنه اصلی یکسان داشته باشند.
از آنجا که دامنه اصلی نماینده کل وب سایت ها به جای صفحات وب خاص هستند ، تعدا لینک دامنه اصلی به جای پیوند دادن URL ها (صفحات) می تواند روشی دقیق تر برای قضاوت در مورد اندازه پروفایل لینک ورودی سایت شما باشد (به طور کلی ، ارتباط بیشتر دامنه اصلی بهتر است) . ابزارهای بک لینک مانند Link Explorer یا Majestic می توانند به کشف تعداد کل و هویت خاص دامنه اصلی در سایت شما کمک کنند.
زیر دامنه چیست
Subdomains سطح سوم سلسله مراتب دامنه است و بخش هایی از یک دامنه سطح بزرگتر هستند. آنها در مقابل دامنه اصلی اضافه می شوند و با یک دوره از نام دامنه جدا می شوند.
به عنوان مثال ، “blog.example.com” و “english.example.com” هر دو زیر دامنه دامنه اصلی “shembull.com” هستند. زیر دامنه ها می توانند تحت هر دامنه اصلی که مدیر وب سایت کنترل می کند ایجاد شود.
دو انتخاب رایج زیر دامنه عبارتند از:
-
- http://www.example.com (“www” زیر دامنه است)
- http://example.com (زیر دامنه ای ندارد)
اینها همچنین زیر دامنه هایی هستند که معمولاً منجر به خطاهای کنونیکال می شوند .
بهترین روشهای سئو دامنه ها
برای به حداکثر رساندن میزان مراجعه از موتور جستجو ، مهم است که هر یک از عناصر زیر را در خاطر داشته باشید:
-
نام دامنه خود را به یاد ماندنی کنید
نام دامنه را کوتاه ، آسان در به یاد سپردن ، با تایپ آسان و آسان در گفتن انتخاب کنید. این برای تبلیغات در شفاهی با ارزش است زیرا آن بازدید کنندگان باید مستقیماً از دامنه شما بازدید کنند ، اما برای پردازش تسلط نیز مهم است . سوگیری شناختی ضمنی ، تسلط بر پردازش مفهومی است که ما به یاد می آوریم و ارتباط مثبت بیشتری با چیزهایی داریم که می توانیم به راحتی بگوییم و به راحتی فکر کنیم ، و این شامل تلفظی در ذهن خودمان است. بنابراین ، از نام دامنه هایی که شامل شماره ها یا سایر کاراکترهای غیر استاندارد هستند ، دوری کنید ، از املای غیرمعمول دوری کنید از حدود 15 کاراکتر یا بیشتر طولانی تر انتخاب نکنید.
به دلیل اتکای روزافزون موتور جستجو به قابلیت دسترسی و قابلیت استفاده به عنوان یک عامل رتبه بندی ، خواندن دامنه (یا URL) آسان تر برای انسان ها ، برای موتورهای جستجو بهتر است.
-
هنگامی که معقول است از کلمات کلیدی جامع استفاده کنید
اگر می توانید کلمه کلیدی را درج کنید که به شما کمک می کند تا تجارتتان را در عین جذاب نگه داشتن نام دامنه بیان کنید و برای برندتان بی نظیر و مناسب است، بدنبال آن بروید. اما ، از نام دامنه هایی که ممکن است “پر از کلمات کلیدی” باشند یا ” کلمات کلیدی را هدف میگیرند”، دوری کنید (مانند best-pancake-pans-for-pancakes.com یا senior-eldercare-retirement-home-finder.com) این را قبلاً ذکر کردم ، اما بار دیگر ذکر این نکته ضروری است: در حالی که این نوع از نامهای دامنه بار وزنی را به عنوان یک عامل رتبه بندی تحمل می کنند ، انتخاب آنها با محتوای کم کیفیت به این معنا است که جستجوگرها (و موتورهای جستجو) ممکن است این کلمات کلیدی را در نامهای دامنه مشاهده کنند و تعصب منفی نشان دهند.
علاوه بر این ، در سالهای اخیر گوگل تغییراتی ایجاد کرده است که سایتهای با دامنه های غنی از کلمات کلیدی را اولویت بندی کرده و اختیار شما قرار دهد که در غیر این صورت کیفیت بالایی ندارند. داشتن یک کلمه کلیدی در دامنه شما می تواند مفید باشد ، اما می تواند به بررسی دقیق تر و اثر رتبه بندی منفی احتمالی از موتورهای جستجو منجر شود ، بنابراین با دقت حرکت کنید.
-
در صورت امكان از خط فاصله (-) پرهيز كنيد
اگر نام دامنه دو کلمه است (مانند www.examplesite.com) ، ممکن است بخواهید کلمات را با یک خط فاصله برای خوانایی جدا کنید: www.example-site.com. اما بخاطر داشته باشید که استفاده از خط فاصله به شدت با رفتار اسپم ارتباط دارد و خوانایی و به یاد ماندنی نام دامنه را کاهش می دهد. به همین دلیل ، به طور کلی ، نباید بیش از یک خط فاصله استفاده شود (در صورت امکان اصلاً نباید از آن استفاده شود).
-
از دامنه های سطح بالای non-.com (TLD) اجتناب کنید
هنگامی که مدیر وب سایت نام دامنه را ثبت می کند ، اغلب به آنها امکان خرید TLD اضافی داده می شود. به منظور به حداکثر رساندن ترافیک مستقیم به یک دامنه ،.com TLD خریداری میشود. اگر .com TLD برای نام دامنه ای که می خواهید خریداری کنید در دسترس نباشد ، استاد کرمی به شما توصیه می کند که به سمت .net. ، .co یا ccTLD شناخته شده به عنوان گزینه های جایگزین متمایل شوید.
علاوه بر این ، توصیه نمی شود که وب مسترهای آگاه در زمینه جستجوگرها TLD هایی با کیفیت پایین مانند .biz ، .info ، .ws ، .name و غیره را به عنوان ابزاری برای افزایش ترافیک خریداری کنند. از آنجا که آنها کمتر شناخته شده هستند ، این TLD ها به میزان قابل توجهی کمتر از دامنه هایی که به طور گسترده تری شناخته می شوند ، ترافیک کمتری دریافت می کنند و همچنین ممکن است بیشتر با رفتارهای اسپم همراه باشد.
-
از ساب فولدر ها یا زیر دایرکتوری ها به جای زیر دامنه ها استفاده کنید
موتورهای جستجوگر معیارهای متفاوتی را برای دامنه ها حفظ می کنند تا اینکه برای زیر دامنه ها انجام شود ، بنابراین حتی اگر خود گوگل اظهار داشته باشد که – از دیدگاه رتبه بندی – با محتوای موجود در زیر دامنه ها و زیرمجموعه ها تقریباً یکسان رفتار می شود ، باز توصیه می شود که وب مسترها محتوای ارزشمند از نظر لینک ها مانند وبلاگ ها را در زیر پوشه ها قرار دهند نه در زیر دامنه ها (به عنوان مثال www.example.com/blog/ به جای blog.example.com).
استثنائات قابل توجه در این مورد وب سایتهای مخصوص زبان است. (یعنی en.example.com برای نسخه انگلیسی وب سایت).
-
بیش از سن دامنه به خود زحمت ندهید
این تصور که سن دامنه (یعنی مدت زمان ثبت نام آن) یک عامل مهم رتبه بندی سئو است ، یک افسانه است. مت کاتس گوگل در پاسخ به سؤال در مورد طول ثبت دامنه ، گفت: “تا حد زیادی كه من می دانم ، هیچ موتور جستجویی تاكنون تأیید نكرده است كه از طول ثبت نام به عنوان عاملی برای امتیاز دهی استفاده می كند. اگر شرکتی چنین ادعایی کرد، میتواند مشکل ساز باشد. نگرانی اصلی در تمدید دامنه در صورتی است که دامنه اصلی شما باشد که قصد دارید که آن را برای مدتی نگه دارید ، یا ترجیح می دهید تمدید آن به گونه ای باشد که نگرانی در مورد منقضی شدن دامنه شما وجود نداشته باشد. ”
آنچه برای گوگل اهمیت دارد (البته تا درجات مختلف) چیزهایی مانند این است که از زمان اولین بارگذاری سایت شما چقدر میگذرد یا اینکه از اولین لینک ورودی ثبت شده چقدر میگذرد. اگرچه ، مت کاتس اطمینان می دهد که “تفاوت بین دامنه شش ماهه و یک ساله وجود ندارد و این موضوع در واقع اصلاً زیاد نیست”.
-
انتقال دامنه
اگر یک مدیر وب مستلزم انتقال یک دامنه به دامنه دیگر باشد ، چندین عامل مهم وجود دارد که باید جک شوند، از جمله تنظیم مجدد به صورت صفحه به صفحه به گونه ای که ساب فولدر ها و صفحات با محتوای عمیق به ساب فولدر های مربوطه صفحات محتوا در دامنه جدید هدایت شوند و عمیق باشند. وبسمتر سایت باید از هدایت همه صفحات از یک دامنه به صفحه اصلی دامنه دیگر جلوگیری کند.