لینک داخلی !؟ لینک داخلی چیست؟ چرا باید از پیوند داخلی استفاده کنیم؟ چگونه لینک داخلی حرفه ای بسازیم؟ بهترین استراتژی لینک داخلی چیست؟ استاد دکتر محمد کرمی متخصص آموزش سئو حرفه ای و مبتدی در این مقاله به صورت کاملا رایگان این موضوع را به شما آموزش می دهد.
تقریباً هر مقاله ای در مورد پیوند داخلی با بحث در مورد پیچیدگی بسیار و در عین حال مهم بودن آن، آغاز می شود. از یک طرف، پیوند داخلی یک مفهوم ساده است که همه باید آن را انجام دهند. از سوی دیگر ، تئوری ، فرایند و بهترین شیوه های لینک دهی داخلی بسیار پیچیده است. هم پیشرفته و هم ساده است. اما صرف نظر از اینکه چقدر پیچیده یا اساسی فکر می کنید ، هیچ کس در این باره استدلال نمی کند: این مهم است.
لینک دهی داخلی استراتژیک یک تکنیک قدرتمند در SEO به خصوص برای بازاریابی محتوا محسوب میشود. در این مقاله ، ما قصد داریم تا به لینک داخلی برای تحقق بازاریابی محتوا بپردازیم ، زیرا این یکی از ساده ترین راه های تجربه شده در سئو حرفه ای است. بعلاوه ، پیوند داخلی بین مقالات وبلاگ و سایر مطالب کاری است که می توانید بطور مداوم انجام دهید.
در این مقاله ، می خواهیم سطح دانشی از سئو را ارائه دهیم که از سئو کار های مجرب بتوانند از آن بهره مند شود ، اما داده های عملی نیز برای کمک به تازه کار ها در زمینه SEO ارائه می دهیم.
مبانی اولیه در لینک داخلی
هرچه مهارت سئو شما بیشتر باشد ، به شما کمک بیشتری می کند تا برخی اصول اولیه پیوند داخلی را ترسیم کنید.
تعریف پیوند داخلی
لینک داخلی یک صفحه از یک وب سایت را به صفحه دیگری در همان وب سایت وصل می کند.
نکته مهم: در یک لینک داخلی ، دامنه منبع و دامنه هدف یکسان هستند.
هدف از لینک داخلی
پیوند داخلی سه هدف اصلی دارد:
- کمک در ناوبری وب سایت
- معماری و سلسله مراتب یک وب سایت را تعریف می کند
- قدرت صفحه و قدرت رتبه بندی در کل سایت را توزیع می کند
در ادامه ما وقت خود را صرف بحث در مورد نکته سوم خواهیم کرد – چگونه پیوند داخلی می تواند قدرت و رتبه چندین صفحه از یک وب سایت را گسترش دهد.
تئوری پشت لینک داخلی
بسیاری از “اطلاعات سلب” و “استراتژی های قدرتمند سئو” در مورد پیوند داخلی ، چیزی فراتر از پیش بینی های پیچیده نیستند. با این وجود ، این نظریه در مورد چگونگی رتبه بندی و ارزش گذاری گوگل در شبکه داخلی پیوند ، وجود دارد.
تئوری اساسی این است: پیوند داخلی ارزش کلی بهینه شده برای موتور جستجو در وب سایت را تقویت می کند. پیوند داخلی از طریق ایجاد مسیرهای روشن برای خزنده ها (crawler)، ماندگاری طولانی کاربران و شبکه ای محکم از صفحات و پستها، این کار را انجام می دهد.
بنابراین ، چگونه این کار را انجام می دهید؟ در اینجا هفت دستور مهم استراتژی اینترنال لینک آورده شده است.
7 دستور لینک داخلی برای سئو حرفه ای
1. تعداد زیادی محتوا ایجاد کنید.
برای ایجاد پیوندهای داخلی زیادی ، باید صفحات داخلی زیادی داشته باشید. اولین قدم برای یک استراتژی لینک داخلی قوی، داشتن استراتژی بازاریابی محتوای قوی است. بدون پست نمی توانید لینکدهی داشته باشید.
وقتی تعداد زیادی محتوا ایجاد می کنید ، محتوای قابل لینک زیادی خواهید داشت. هرچه تعداد پیوندها به مکانهای بیشتری بیشتر باشد ، استراتژی پیوند داخلی شما بهتر خواهد بود.
برخی از استراتژی های لینک داخلی لایه های بسیار پیچیده ای از صفحات ، سیلوهای محتوا و فرمول ریاضیاتی متعادل را برای تعداد پیوندها به سطوح صفحه پیشنهاد می دهند. ما می گویم واقعاً این کار مهم نیست. پیوند داخلی نیازی به صفحات گسترده سازمانی و نمودارهای مشتق مثلثاتی ندارد.
یک استراتژی پیوند داخلی با تعداد زیادی محتوا، کمتر شبیه نمودار org سازمان یافته و بیشتر شبیه به وب است.
هیچ چرخه ای وجود ندارد هیچ سیلو وجود ندارد. هیچ “ردیف” وجود ندارد. هیچ نمودار جریان ساختاری وجود ندارد. فقط پیوندهای خوب زیادی وجود دارند که به مکانهای مفید هدایت میکنند.
2. از متن لنگر یا انکر تکست (Anchor Text) استفاده کنید.
در لینک با موضوع محتوای پیوند داخلی ، پیوندهای داخلی شما باید از متن لنگر یا انکر تکست (Anchor Text) برخلاف تصاویر مرتبط استفاده کنند. پیوندهای تصویر خوب هستند، به شرطی که تصاویر منبع اصلی لینک ها نباشند ، و فرض کنید که تصویر به صورت صحیح برچسب خورده باشد.
در حالی که ما در موضوع برچسب های alt هستیم ، شان کار می گوید:
برچسب های alt تصویر خود را بنویسید اگر مجبور بودید آنها را برای شخصی که نابینا است توصیف کنید
– شان کار می 2014
البته استفاده صحیح از انکر تکست ، قوطی جدیدی از کرم ها را باز می کند. بدیهی است ، شما انکر تکست های بهینه سازی را نمی خواهید. لطفا فقط از قطعات جمله ای طبیعی و غیرقابل استفاده به عنوان متن لنگر استفاده کنید. بدون ترفندهای زیباسازی. بدون سرنگونی آن. فقط برجسته کنید و آنرا پیوند دهید.
اتمام بحث در linkbuilding به طور کامل و استراتژیک آمده است.
3. پیوند عمیق.
هرچه پیوندهای شما عمیق تر شود ، بهتر می شود.
دو نوع پیوند وجود دارد که باید از آن استفاده در محتوای خود اجتناب کنید:
- صفحه اصلی. بیشتر سایتها به همان اندازه پیوندهای زیادی به صفحه اصلی دارند. شما ترجیح می دهید صفحات داخلی را تقویت کنید تا سئوی کلی سایت خود را تقویت کنید ، نه اینکه فقط به پیوندهای بیشتر در صفحه اصلی اشاره کنید.
- با ما تماس بگیرید این یک اشتباه معمول بسیاری از افرادی است که بازاریابی محتوا را شروع می کنند. به عنوان بخشی از درخواست اجباری خود برای اقدام در انتهای یک پست ، آنها ممکن است چیزی بنویسند ، “با ما تماس بگیرید تا اطلاعات بیشتری در مورد خدمات عالی ما کسب کنید!” سپس ، آنها با استفاده از لنگر “با ما تماس بگیرید” به صفحه “تماس با ما” لینک میدهند. تذکر: به صفحه تماس با ما پیوند ندهید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.
به طور کلی ، شما می خواهید از پیوند به صفحات سطح بالای یک سایت اجتناب کنید – صفحاتی که در منوی اصلی سایت در حال حاضر دارای پیوندها است.
بهترین پیوندها – و طبیعی ترین پیوندها در یک استراتژی بازاریابی محتوا – در ساختار یک سایت، پیوندهای عمیق هستند.
4- از پیوندهایی استفاده کنید که برای خواننده طبیعی باشد.
پیوند داخلی برای افزودن ارزش و اطلاعات، به یک رویکرد کاربرمحور نیاز دارد. مقدار پیوندی که در سراسر سایت توزیع می شود در مقابل این نکته در جایگاه نکته کلیدی ثانویه است – لینک های خود را برای خواننده ارزشیابی کنید.
یكی از مزایای پیوند داخلی این است كه مشاركت كاربران در سایت شما را بهبود می بخشد. وقتی کاربر پیوندی آموزنده را مشاهده می کند که با متن محتوای مطابقت دارد ، احتمالاً روی آن لینک کلیک می کند. این پیوند می تواند یک لینک خارجی باشد ، تا زمانی که خواننده علاقه مند شود. اگر این پیوند یک لینک داخلی باشد ، بازدید کننده سایت مدت زمان بیشتری می ماند و بیشتر درگیر تجربه وب سایت شما می شود.
دیو دیویس (Dave Davies) در مقاله خود در مورد موتور جستجو “Anatomy of an Internal Link“، نکته خوبی را بیان میکند.
وقتی در محتوای خود پیوندی قرار می دهید به موتور جستجو می گویید که هدف از پیوند شما آنقدر مهم است که می خواهید بازدید کننده شما بتواند به سادگی روی یک لینک کلیک کند و مستقیم به آنجا برود. در اصل ، آنچه شما به آن پیوند می دهید باید بسیار قوی باشد تابازدید کننده بخواهد آنچه را که می خواند متوقف کند و به صفحه بعد بروید.
پیوندهای محتوا یک سیگنال قوی برای موتور جستجو و کاربر هستند که مطالبی را که شما به آنها لینک می کنید واقعاً خوب است. خوانندگان این را می خواهند. بنابراین ، پیوند داخلی به خواننده کمک می کند. اما با این کار به سئو سایت خود نیز کمک می کنید.
5- از پیوندهای مرتبط استفاده کنید.
همانطور که من روشن کردم پیوند درونی ، سختگیرانه تر و علمی تر از آن است که برخی تصور می کنند. اما شما هنوز هم باید تامل کنید. فقط به خاطر لینک دهی، پیوند برقرار نکنید. درعوض ، میتوانید به مطالب مرتبط با کلمه “منبع” پیوند دهید.
به عبارت دیگر ، بیایید فرض کنیم که در سایت خود صفحه ای در مورد “رپورتاژ آگهی خبری” داریم. همچنین، در سایت خود صفحه ای با موضوع “آموزش حرفه سئو سایت مثناسئو” قرار دارم.
آیا باید دو صفحه را پیوند دهم؟
بین رپورتاژ آگهی خبری و آموزش حرفه سئو سایت مثناسئو به خصوص در سطح سطحی ارتباط مستقیمی وجود ندارد. این دو صفحه نباید اتصال متقابل داخلی داشته باشند.
اما ، اگر من یک صفحه در مورد “آموزش سئو سایت“ دارم ، ممکن است این یک لینک داخلی عالی برای مقاله “آموزش حرفه سئو سایت مثناسئو” ما باشد. این شانس وجود دارد که اطلاعات در مورد “آموزش سئو” در هر دو صفحه قرار گیرد. به دلیل همپوشانی این دو محتوا ، میتواند به هم پیوند شوند.
تا حد ممکن ، به لینک مربوط به لینک داخلی خود پیوند دهید.
6. از پیوندهای زیرین استفاده کنید.
پیوندها بهترین راه برای ساختن معماری لینک دهی داخلی بازاریابی محتوا هستند.
یکی از استراتژی های لینک داخلی در گذشته ، عدم رعایت تعداد زیاد پیوندها در یک صفحه ، به منظور افزایش عصاره لینک (Link Juice) به یک صفحه واحد بود. این نوع مجسمه سازی پیج (PageRank sculpting) به عنوان یک استراتژی سئو دیگر کار نمی کند.
در سال 2005 ، موتورهای جستجو با nofollow روبرو شدند که با ویژگی rel = nofollow شناخته میشود. ایده اصلی در مورد nofollow این بود که پیوند “نباید در رتبه بندی هدف پیوند در فهرست موتور جستجو تأثیر بگذارد.” همانطور که ویکی پدیا اظهار داشته است ، چنین پیوندهایی “اثربخشی انواع خاصی از تبلیغات اینترنتی را کاهش می دهد زیرا الگوریتم جستجوی آنها به تعداد پیوندهای یک وب سایت به شدت بستگی دارد.”
با وجود آشفتگی و سردرگمی در پی پیوند nofollow ، اکثر مردم اکنون قبول دارند که این ایده خوبی است. همانطور که دنی سالیوان توضیح داده است ، پیوندهای nofollow می توانند به سایتها از مشکلی که در موتورهای جستجو بر این باورند که فروش بک لینک دارند وجود دارد یا به نوعی در طرحهایی که به عنوان شیوه های غیرقابل قبول سئو درنظر گرفته شده اند ، کمک می کند.
با وجود ارزشمند بودن آن، استفاده از پیوندهای nofollow روشی نیست که شما باید از آن به عنوان بخشی از لینک های محتوای داخلی خود استفاده کنید. مقدار پیوند باید به طور آزاد و به صفحه های داخلی منتقل شود ، نه اینکه با یک سرگرمی متوقف شود. همه چیز را آزاد و روان نگه دارید.
7. از تعداد معقول لینکهای داخلی استفاده کنید.
شما به محتوای داخلی خود به تعداد پیوندها احتیاج ندارید. دستورالعمل های Google ساده است : “پیوندها را در یک صفحه معین نگه دارید تا به یک تعداد معقول برسید.”
سوال: تعداد لینک داخلی معقول چقدر است؟
جواب: هیچ کس نمی داند.
افراد باهوش سعی کرده اند به این سؤال پاسخ دهند ، اما حتی مت کاتس نیز بیانیه قطعی ارائه نکرده است. وی نوشت: “به نظر درست می آمد كه 100 پیوند در صفحه را توصیه كنیم ،” و “در بعضی موارد ، شاید منطقی باشد كه بیش از صد پیوند وجود داشته باشد.”
بنابراین ، آیا باید به دنبال 100 لینک باشید؟ شاید ، اما این 100 پیوند شامل تمام پیوندها موجود در یک صفحه است – پاورقی ها ، هدرها ، تبلیغات ، همه چیز. شمارش 100 پیوند به اندازه ای که فکر میکنید سخت نیست ، پس از محاسبه تعداد کل HREF در صفحه میتوانید تعداد لینک های محتوا را تخمین بزنید.
وقتی صحبت از لینک داخلی می شود ، بسته به طول پست شما حدود سه تا چهار عدد را پیشنهاد می کنیم. متمعمولاً مقالاتی را می نویسم که از 1500 کلمه فراتر رفته و هر صفحه مان تعداد لینک زیادی ندارند. بنابراین ، در صورت لزوم ، در هنگام ایجاد ده یا بیست پیوند داخلی احساس بدی نخواهیم کرد.
هیچ شماره جادویی وجود ندارد. با این حال یک قاعده کلی وجود دارد، همه کاربران مهم اند. به همان تعداد پیوند اضافه کنید که برای کاربر مفید باشد.
بلوک های گسترده ای از پیوندهای پاورقی در سایت ایجاد نکنید!
این شیوه لینک دهی در فوتر و سایدبار یک عمل بسیار متداول در وب سایت های مسافرتی و املاک و مستغلات از چند سال پیش بود. این وب سایتها با ارزش ترین پیوندهای داخلی غنی از کلمات کلیدی آنها را در نزدیکی صفحه قرار می دهند. از این رو دیدن 50 مورد از این نوع پیوندها در هر صفحه غیر معمولی نیست. مشکل اینجاست که شما دارای وبسایتی با هزاران صفحه وب هستید؛ این به سرعت در ده ها هزار پیوند “اسپمستیک (spamtastic)” ضرب می شود که موتورهای جستجو به سرعت سایت شما را مجازات می کنند. در سال 2013 ، بسیاری از این سایت ها با مجازات الگوریتم گوگل به دلیل چنین عملکردهایی در سئو سایت مورد اصابت قرار گرفتند.
نتیجه
لینک داخلی وقتی که با این 7 دستور در ذهن انجام می شود ، یک راه حل است. کار بیش از حد پیچیده یا دشوار نیست. نکته مهم این است که شما با ایجاد پیوند داخلی ، پروفایل لینک قوی تر و سئو بهتری را تجربه خواهید کرد. حتی ارزش آن را دارد که به محتوای قبلی خود برگردید و آنها را حسابرسی کنید تا مطمئن شوید که از اتصال داخلی کافی برخوردار هستند.
منبع: The Seven Commandments of Internal Linking that Will Improve Content Marketing SEO