توضیحات متا سئو حرفه ای و درست – آموزش سئو

توضیحات متا (Meta Description) متنی حدود 155 کاراکتر است- یک برچسب یا تگ در HTML – که خلاصه ای از محتوای صفحه را در خود دارد. وقتی که عبارت جستجو شده در این توضیحات باشد موتورهای جستجو توضیحات متا را در نتایج جستجو بیشتر نمایش می دهند ، بنابراین بهینه سازی توضیحات متا برای SEO در صفحه ضروری است .

از این با آموزش سئو رایگان مثنا سئو همراه هستید خوشحالیم. اگر هم به دنبال بهینه سازی سئو توضیحات متا صفحات سایت خود هستید قطعا سئوالات زیر برایتان پیش آمده یا پیش خواهد آمد. نگران نباشید که ما  برای همه این سئوالات پاسخ های جامع و منظقی به شما ارائه میکنیم. پس با با ما در یافتن پاسخ سئوالات حرفه ای خود در مورد توضیحات متا  همراه باشید.

  • توضیحات متا چیست و چه می کند؟
  • ویژگی های توضیحات متا خوب
  • نمونه هایی از توضیحات خوب متا
  • اضافه کردن توضیحات متا با SEO Yoast
  • صفحات زیادی دارم؛ از کجا شروع کنیم؟
  • عیب یابی در توضیحات متا

توضیحات متا چیست و چه می کند؟

توضیحات متا یک تگ HTML است که  در کد HTML صفحه به شکل زیر به نمایش در می آید:

<meta name = “description” content = “توضیحات صفحه ، معمولاً یک یا دو جمله. “/>

به عنوان مثال توضیحات متا seo.masna.ir در نتایج جستجو به صورت زیر نمایش می شود

هدف از توضیحات متا برای صفحه سایت شما ساده است: برای به دست آوردن دل شخصی است که در Google جستجو می کند تا روی پیوند شما کلیک کند . به عبارت دیگر ، توضیحات متا به این دلیل وجود دارد که از طریق موتورهای جستجو امکان کلیک را فراهم کند.

موتورهای جستجو می گویند هیچ مزیت رتبه مستقیمی از توضیحات متا وجود ندارد – آنها در الگوریتم رتبه بندی خود از آن استفاده نمی کنند. اما یک مزیت غیرمستقیم وجود دارد: گوگل از یک نرخ کلیک (CTR) به عنوان روشی برای ارزیابی اینکه آیا شما نتیجه خوبی هستید یا نه استفاده می کند. اگر تعداد بیشتری از افراد روی پیوند شما کلیک کنند ، گوگل شما را نتیجه خوبی می داند و می خواهد – براساس موقعیت شما – شما را به رتبه ها بالاتر ببرد. به همین دلیل است که بهینه سازی توضیحات متا بسیار مهم است ، همانند بهینه سازی عنوان سئو شما .

اضافه کردن تاریخ به پیش نمایش قطعه – snippet preview

سئوکار ها غالباً در مورد گزینه “تاریخ در پیش نمایش snippet” سوال می کنند که در بخش ظاهر جستجو افزونه Yoast SEO مشاهده میشود . اگر “نمایش” را انتخاب کنید ، فقط تاریخ را در پیش نمایش قطعه در این افزونه اضافه می شود، نه به گوگل!

اما این کار به شما کمک می کند تا بتوانید در مورد طول مناسب توضیحات متا تصمیم بگیرید ، زیرا اگر گوگل تاریخ انتشار به مقالات شما را اضافه کند ، ممکن است توضیحات شما کوتاه تر شود. بنابراین بررسی کنید که آیا گوگل این کار را انجام می دهد؟ اگر این کار را انجام داد ، “نمایش تاریخ” را انتخاب کنید.

ویژگی های یک توضیح متا خوب – meta descriptions

تقریباً در مورد هر مقاله ای در مورد توضیحات متا ، برخی از این موارد ذکر شده است ، اما تمام ویژگی هایی را که در اینجا برای ایجاد توضیحات متا خوب معنی دارد ترکیب شده اند:

1. حداکثر 155 کاراکتر و بعضی اوقات بیشتر

طول مناسب توضیحات متا واقعا وجود ندارد؛ بلکه بستگی به پیامی دارد که می خواهید منتقل کنید. شما باید فضای کافی را برای دادن پیام درست بدست آورید ، اما در عین حال مختصر و مفید باشید.

در حال حاضر ، شما اکثراً توضیحات متا را تا 155 کاراکتر در نتایج گوگل مشاهده می کنید ، البته برخی مواقع هم تا 300 کاراکتر نیز مشاهده میشوند. حداقل ، سعی کنید در 155 شخصیت اول توضیحات متا اطلاعات مهم تری را به کاربر جستجو ارائه کنید.

2. خوانایی باشد و مخاطب را به خود جذب کند

البته ، باید گفت که اگر توضیحات متا را نامه دعوت به صفحه تان در نظر بگیرید ، نمی توانید فقط آنرا تبدیل کنید. ” استعاره مختلط که توصیف یک سطح صلاحیت وجودی و در عین حال ضمنی بالا را نشان نمی دهد. این توضیحات کسل کننده است و مردم نمی دانند چه چیزی را دریافت می کنند. این مورد را بعداً با چند مثال توضیح خواهم داد.

3. صدای فعال در توضیحات متا

“سلام ، ما چنین و چنان کالای جدیدی داریم و شما آن را می خواهید. اطلاعات بیشتر! ” این توضیحات درباره صدای فعال با بخش قبلی همپوشانی دارد ، اما می خواستیم بر آن تأکید کنیم. این متن فروش شما است ، جایی که به صفحه محصول شما پیوند داده شده است ، و نه به محصول موجود در آن صفحه. برای متن دعوتنامه شما برای حضور کاربران جستجو در صفحه مودر نظر عباراتی مانند  بیشتر بدانید ،  آن را دریافت کنید و  به صورت رایگان در اینجا مفید است.

4- حاوی کلمه کلیدی باشد

Google تمایل بیشتری به استفاده از آن توضیحات متا و برجسته کردن آن در نتایج جستجو دارد. اگر کلمه کلیدی جستجو با بخشی از متن در توضیحات متا مطابقت داشته باشد این امر باعث می شود لینک سایت شما حتی بیشتر جذاب شود.

5- مشخصات را تا حد امکان نشان دهد

به عنوان مثال ، اگر محصولی برای فناوری اطلاعات دارید ، تمرکز روی مشخصات فنی محصول می تواند ایده خوبی باشد – تولید کننده ، SKU ، قیمت ، مواردی از این دست. اگر بازدید کننده به طور خاص به دنبال آن محصول است ، احتمالاً مجبور نیستید که آنها را متقاعد کنید ، و وجود اطلاعاتی مانند قیمت باعث ایجاد کلیک خواهد شد. توجه داشته باشید که مطمئناً می توانید برای این کار از rich snippet های نیز تهیه کنید.

6. مطابقت با محتوا

Google به این موضوع توجه دارد که توضیحات متا بازدید کنندگان را برای کلیک کردن فریب می دهد و حتی ممکن است سایتهایی را که این کار را انجام می دهند مجازات کند. اما جدا از آن ، توصیفات غلط احتمالاً نرخ گزاف گویی را افزایش می دهد. به همین دلیل این کار یک ایده بد است. شما می خواهید توضیحات متا با محتوای موجود در صفحه مطابقت داشته باشد.

7. بی نظیر

اگر توضیحات متا شما مشابه با سایر صفحات باشد ، تجربه کاربر جستجو در گوگل مختل خواهد شد. اگرچه عناوین صفحه ممکن است متفاوت باشد ، به نظر می رسد تمام صفحات یکسان هستند زیرا همه توضیحات یکسان هستند. اگر عمداً می خواهید,نیاز دارید یا وسوسه شده اید که توضیحات متا را تکراری ایجاد کنید ، بهتر است توضیحات را خالی بگذارید. گوگل یک قطعه از صفحه حاوی کلمه کلیدی استفاده شده در پرس و جو را انتخاب می کند. در واقع گوگل در انتخاب توضیحات محتوا تان آزاد بگذارید.

همچنین میتوانید از Webmaster Google Tools  > Advanced HTML دیدن کنید یا از  Screaming Frog SEO Spider استفاده کنید  تا توضیحات متا را تکرار کنید.

نمونه هایی از توضیحات خوب متا

در حین تحقیق در این پست ، مقاله های زیادی را خواندیم که شامل توضیحات متا بودند و با وجود اینکه دانش زیادی پیدا کردم ، تقریباً نمونه ای از آن وجود نداشت. اما هیچ چیز مانند مثالهای واقعی یادگیری ساختن توضیحات متا مناسب و حرفه ای را برای شما آسانتر نمی کند. بیایید به چند مورد نگاهی بیندازیم و هفت نکته شماره گذاری شده در بالا را در نظر بگیریم:

طول مناسب توضیحات متا

طول توضیحات متا مناسب چقدر است

این توضیحات متا آنچه را که در صفحه پیدا خواهید کرد توصیف می کند و فقط 155 کاراکتر دارد.

توضیحات متا با صدای فعال

تویضیحات متا با صدای فعال

فعال ، باانگیزه و مستقیماً به شما پرداخته می شود. و شما می دانید که چه چیزی را دریافت خواهید کرد!

دعوت به عمل در توضیحات متا

دعوت به عمل با توضیحات متا

“یاد بگیرید که چگونه از آن به نفع خود استفاده کنید”؛ این فراخواندن کاربر جستجو به عمل است!

استفاده از مشخصات

توضیحات محصول در توضیحات متا

سنسور الکتریکی اپل، این چیزی است که من می خواستم بدانم. من به موارد فروش نیازی ندارم. من فقط آن ساعت را می خواهم.

حاوی کلمه کلیدی کانونی

کلمه کلیدی در توضیحات متا

کلمه کلیدی کانونی و تغییرات آن: توجه داشته باشید که Google گاهی اوقات در جستجوی [oscar] مترادف هایی مانند [award oscar] را نیز برجسته می کند. این باعث می شود نتیجه جستجوی شما حتی بیشتر از هم متمایز شود.

آیا می خواهید این را در پیش نمایش قطعه متن یا snippet preview خود نیز مشاهده کنید؟ ما به شما Yoast SEO Premium را پیشنهاد میکنیم که در آن می توانید مترادف کلمه کلیدی کانونی یا کلمات کلیدی lsi خود را نیز اضافه کنید.

اضافه کردن توضیحات متا با SEO Yoast

آموزش قرار دادن توضیحات متا در افزونه یواست سئو

در قسمت “توضیحات متا” در پیش نمایش snippet در Yoast SEO ، می توانید توضیحات متا را وارد و ویرایش کنید.

اگر سایت وردپرس دارید و از Yoast SEO استفاده می کنید ، توضیحات متا را به آسانی اضافه کنید. می توانید درست مانند عنوان SEO و پیوند، در ویرایشگر snippet Yoast SEO ایجاد کنید. علاوه بر این ، می توانید بلافاصله آنچه را که در پیش نمایش قطعه به نظر می رسد بررسی کنید.

صفحات زیادی دارم؛ از کجا شروع کنیم؟

آیا احساس می کنید باید تمام توصیفات متا را تغییر دهید؟ اما مطمئن نیستید که چگونه می توانید آن را در برنامه خود جا دهید؟ Google برای این سئوال شما پاسخی دارد:

اگر وقت ندارید برای هر صفحه توضیحی تهیه کنید ، سعی کنید مطالب خود را در اولویت قرار دهید: حداقل توضیحی برای URL های مهم مانند صفحه اصلی خود و صفحات محبوب ایجاد کنید.

با کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) می توانید بررسی کنید که کدام یک از صفحات شما بالاترین رتبه را دارند . به سادگی آن را از آنجا بیابید. و مطمئن شوید از این به بعد توضیحات متا را به محتوای جدید اضافه می کنید.

عیب یابی در توضیحات متا

من مطمئن هستم که سئوالات بیسیاری ذهن شما را به خود درگیر کرده است، اما فکر می کنم این دو موضوع اصلی هستند:

چرا توضیحات متا نشان داده نمی شود؟

توضیحات متا پیشنهادی به Google است. هیچ تضمینی وجود ندارد که در واقع نشان داده شود. بنابراین ، اگر توضیحات خود را نمی بینید ، این بدان معناست که Google احتمالاً چیزی را برای شما ایجاد کرده است. شاید احساس کنید توضیحات متا ایجاد شده محتوای صفحه را نشان نمی دهد یا مثلاً تکراری است. پس باید به دنبال تمام دلایل احتمالی عدم نمایش توضیحات متا باشید.

منبع: How to create the right meta tag description

برای مشاوره در زمینه توضیحات متا سئو حرفه ای و درست – آموزش سئو

از مشاورین مثناسئواز سراسر کشور

با 09389449364 تماس بگیرید

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب 

حتی ایام تعطیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای مشاوره تلفنی با شماره زیر تماس بگیرید

از سراسر ایران 09389449364